Inget märkvärdigt, bara vanlig artighet!

Jag håller ofta fram stolen åt folk. I klungan till bussen släpper jag alltid fram den som är ett halvsteg bakom mig. Tappar någon något på marken skyndar jag mig oftast att plocka upp det. Undfallande underdånighet? Knappast, snarare uttryck för mitt goda självförtroende och varma hjärta. Jag skäms inte för att ta ett steg tillbaka och jag mår förträffligt av att kunna hjälpa till. Det är ett privilegium att ha den kapaciteten. Det mest roliga är att bistå de som minst förväntar sig det. Som igår på bussen, när jag chevalereskt upplät ”min” sittplats till en slöjbeklädd tjugoåring. Hon tackade och strålade med ögonen. Hon blev glad, men hon blev nog mest förvånad,,,och sedan ännu gladare får jag hoppas. En gång på en av Malmös värsta spelklubbar hämtade jag oanmäld två koppar kaffe till två av gänggrabbarna. Förvåningen var total, de visste inte hur de skulle hantera all denna ovanliga vänlighet från en mycket äldre man men när det väl satt sig; att jag inte gjorde det av beräknande skäl utan endast bara av vanlig hederlig artighet mjuknade de upp och vi hade ett par roliga timmar vid bordet. Jag tittar kassörskan i ögonen när jag betalar; inte så länge så att hon känner obehag, bara länge nog för att vara artig. Jag skakar hand med lagom anslag, inte hotande hårt utan så där lagom svenskt och inte för löst och absolut inte för länge. Det finns personer som håller fast för länge och för hårt, mästrande kontrollpersoner; se upp för sådana! Förvånansvärt få personer vet hur man skall göra. Jag tror det beror på att det inte finns något facit. En kännande och empatisk person vet emellertid var gränserna går mellan artighet och undfallande och ser alltid till att vänligheten inte känns påklistrad och oäkta. När jag sitter till bords och någon ny person anländer reser jag mig upp. Väldigt få gör detta nuförtiden. Jovisst jag har ju arbetat med service hela mitt liv och känner till knepen men framförallt har jag genom att umgås kontinuerligt med individer i alla åldrar från olika kulturer lärt mig att vi är oerhört lika när det kommer till vänlighet; eller med andra ord: Jag har på krogarna där jag jobbat hållit fram stolar åt tusentals och jag är mycket säker på att ingen, ung eller gammal, kvinna eller man blivit sur. Prova att använda morgondagen till att göra något lite extra för er omgivning och jag lovar att ni kommer att somna gott.

Arbetsförmedlaren: -Kan du komma på onsdag nästa vecka?

Jag: -Nä, det kan jag inte för jag skall begå självmord den dagen, men jag kan komma dagen innan om det går bra.

Chris Isaak.

Om man tar världens genom tiderna vackraste supermodell, danska Helena Christensen och låter henne mysa fritt med en fabulöst stilig och manlig musiker till en ovanligt hjärtgripande ballad i strandbrynet kan resultatet inte bli annat än oerhört sensuellt. Vad jag läst var det ruggigt och kallt inspelningsmorgonen vilket nog var tur.

Dan Andersson.

Redan som yngling blev jag varse Dan Andersson. Den här låten lärde jag texten till samtliga verser. Hasse Thor gör den överlägset bästa tolkningen. Jag älskar den. Försök hänga med i texten ity maken till poesi får man leta länge efter; vartenda ord, varenda stämning och var enda metafor; vilket geni. Dan Andersson blev bara trettiotvå år och det är helt makalöst att han hann producera sådan mängd texter och bibehålla kvaliteten rätt ut. Få unga människor idag såväl som då torde haft hans mognad.

ÄR SOLURET NÄSTA REFORM?

Spårvagnstrafik i Sverige.

Gävle                            1909-1956                                                                                 Helsingborg              1903-1967                                                               Jönköping                  1907-1958                                                                     Karlskrona                1910-1949                                                                       Kiruna                          1907-1958                                                                         Malmö                          1906-1973                                                                   Sundsvall                    1910-1952                                                                     Uppsala                       1909-1953                                                                           Lund                              2014-domedagen?

Därtill har Göteborg och Stockholm haft trafik i olika tappningarsedan nittonhundratalets start.

Jag har berört ämnet förut men eftersom Lundaborna inte är kända för att vara snabbtänkta, i varje fall inte den akademiska delen av befolkningen, så tar jag det lite saktare och mer tydligt denna gång. 1. Även individer där eventuella EEG- undersökningar ger svaga utslag borde kunna utläsa av ovanstående årtal att Lunds kommun är de första dårarna i Sverige som tagit beslut om återinförande av sekelskiftesreliken spårvagn sedan Karlskronaiterna och Sundsvallsborna gjorde samma för ett hundra och fem år sedan! Lägg då märke till att jag dessvärre inte menar det senaste sekelskiftet!     Om inte redan nu alla varningsklockor ringer hos även de mest mongoloida och på andra sätt lätt särskoleberättigade individerna är det ohyggligt illavarslande. 2. Vad är det hos de nya spårvagnarna som har blivit så oerhört mycket bättre i dess funktionalitet p.g.a. att det INTE forskats nämnvärt i ämnet de senaste årtiondena? 3. Hur ofta inom andra delar i teknikens värld har det visat sig att nostalgi är fint? 4. Varför tycker plötsligt Lundapolitikerna om att gå i bräschen för originalitet och varför ställer de sig inte frågan vad det är som just de förstår som inte befolkningen på andra delar i Sverige förstår? Min erfarenhet från kortspel och annan gambling är att någorlunda korrekt hantera sannolikhetsläran, vilket i ovanstående borde leda till något i stil med indikationen att resterande del av befolkningen möjligen har en poäng eftersom de är ungefär ett hundra gånger fler än vi!?                   Eftersom jag är en klart konspiratorisk person gör jag naturligtvis omedelbart konklusionen att beslutet är fattat av en fullmäktige som; a, är obegåvad, b, är oerfaren och c, är hjärntvättad av specialtränade spårvagnsförsäljare ur Wallenbergsfären.